Amir Nusantara

Khamis, 7 Disember 2017

Antara punca Stres dalam rumah tangga




Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Berikut antara punca Stres dalam rumah tangga
1) Jangkaan tidak realistik pasangan mendambakan sesuatu yang agak sukar untuk diperoleh daripada pasangannya. Suami mengharapkan disambuti dengan baik oleh ister setiap kali balik daripada kerja atau isteri mengharapkan suami peredaran waktu. sentiasa berkelakuan romantik. Sedangkan hal itu boleh berubah mengikut


2) Komunikasi
Komunikasi yang kurang baik antara pasangan. Suami terlalu agresif sementara Isteri terlalu Pasif atau sebenarnya boleh juga berlaku sebaliknya.

3) Kewangan
Isu kewangan pasti bersangkutan dengan kehidupan seharian. Ia boleh menyebabkan stres antara suami dan isteri sekiranya kedua-dua pihak mempunyai tanggapan yang terlalu berbeza soal penggunaan wang. Contohnya suami suka berjimat dan menggunakan wang sekadar keperluan, tetapi isteri pula suka membeli-belah, beli cincin, beg tangan, berdandan rambut. Atau boleh juga berlaku sebaliknya.
 4) Seksual
Ia boleh jadi juga tempias daripada isu 1 dan 2, kerana pasangan terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat dipenuhi daripada pasangannya.

5) Anak-anak
Stres ini berbeza-beza mengikut peredaran usia kanak-kanak. Selalunya pada awal kehadiran anak ibu bapa pasti berasa gembira, tetapi situasi itu boleh berubah sesuai dengan perkembangan anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan